Ponents

Pick Up Idees VI > Ponents

Participants de la Pick Up Idees 6

speaker
Manel Jiménez
Universitat Pompeu Fabra

En Manel Jiménez és llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra i en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona. Doctorat en Comunicació Social per la Universitat Pompeu Fabra. Ha estat guionista, productor i realitzador de diversos projectes cinematogràfics i televisius, així com de programes culturals (Via Digital, Ona Catalana, Ràdio Barcelona/La SER). Contribueix, des de l'assaig i la crítica, en diverses publicacions i editorials i ha participat en diversos estudis a un nivell individual i dins dels grups d'investigació en comunicació UNICA i CINEMA. Compta amb tres estades de recerca (University of Oxford, University of California Los Angeles i British Film Institute) i ha impartit docència en diverses universitats alemanyes. Director acadèmic del CLIK – Centre per a la Innovació en aprenentatge i coneixement, de la Universitat Pompeu Fabra. Autor i professor expert de l’assignatura transversal d’Storytelling a la UPF – Barcelona School of Management.

speaker
Josep-Eladi Baños
Universitat Pompeu Fabra

Josep-Eladi Baños i Díez és doctor en Medicina i Catedràtic de Farmacologia en la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ha estat Vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida (FCSV) de la UPF (2004-2005) i Vicerector de Docència i Ordenació Acadèmica (2005-2013). Ha estat professor de Farmacologia a la Facultat de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona (1983-2002), professor visitant a la Universidad de Chile (2003-2011) i associat de la Bloomberg School of Public Health de la Johns Hopkins University (2009-2011). La seva recerca actual està centrada en l’avaluació del dolor clínic i en els mecanismes neurobiològics del dolor neuropàtic. En l’àmbit educatiu es desenvolupa en l’aplicació de models d’aprenentatge actiu, bàsicament l’aprenentatge basat en problemes, i l’ús les humanitats, especialment cinema i literatura en la docència de les ciències biomèdiques. Ha publicat més de sis-cents articles, llibres i capítols de llibre i ha impartit cursos de formació sobre aprenentatge basat en problemes per professors universitaris i professionals sanitaris. Ha rebut diversos premis a la qualitat docent en la seva modalitat col·lectiva, com el tercer premi nacional d’investigació i innovació educativa del Ministerio de Educación y Ciencia (2006) y quatre distincions Vicens-Vives a la innovació docent de la Generalitat de Catalunya (2005, 2009, 2013 i 2015). També ha rebut el Premi a l’Excel·lència Professional del Col·legi de Metges de Barcelona (2015) i el Premi de la Fundació Grünenthal al millor treball de recerca en l’àmbit del dolor clínic (2016).

speaker
Toni Font
Universitat de Barcelona

En Toni Font és catedràtic de Dret Mercantil a la Universitat de Barcelona. DEA en Educació per la Universitat de Barcelona i responsable del grup d’innovació docent consolidat “Dikasteia”. Ha rebut en dos ocasions la distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya a l’excel·lència educativa (2003, 2008). Ha estat també professor convidat a la Universitat de Maastricht (Grup Onderweis & Onderweis, 2005). Autor de nombroses publicacions sobre l’ABP, entre les quals hi destaquen: «Aprenent dret per problemes" a L’aprenentatge basat en problemes. Cerdanyola del Vallès: Servei de Publicacions de la UAB, 2009 i “L’aprenentatge basat en problemes”. Cerdanyola del Vallès: Servei de Publicacions de la UAB, 2009. Ha impartit nombrosos tallers de formació sobre ABP a les universitats de Los Andes (Bogotà, Colòmbia), Barcelona, Jaume I de Castelló, Politècnica de Catalunya, Illes Balears, Guadalajara (Mèxic), Rovira i Virgili, Internacional de Catalunya, Lleida, Saragossa, Alcalá, La Rioja, Autònoma de Madrid, Cadis, Pablo de Olavide, Deusto, València, Múrcia, A Coruña, Navarra, Pública de Navarra, Europea de Madrid, Alacant, Rey Juan Carlos, Castilla-La Mancha, Almeria, Valladolid, Santiago de Compostela, País Basc, Medellín (Colòmbia), Màlaga, Las Palmas de Gran Canària, Salamanca, Burgos, Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona, Institut d'Estudis Catalans, Escola Judicial, Valparaíso (Xile) i Pontificia de Chile.

speaker
Maria Cònsul
Universitat Autònoma de Barcelona

La Maria Cònsul és Vicedegana d’Afers acadèmics (Docència, Qualitat i Avaluació) de la Facultat de Medicina de la UAB. Professora col·laboradora permanent del Departament d’Infermeria de la Facultat de Medicina de la UAB. Directora del curs de Postgrau d’Infermeria Quirúrgica. Membre del grup d’interès: Aprenentatge Basat en Problemes de la Unitat d’Innovació Docent en Educació Superior (IDES) de la UAB. L’any 2010 és Doctorada per la Facultat de Pedagogia de la UB, amb el projecte: Ensenyar i aprendre infermeria amb un currículum integrat per mitja de l’Aprenentatge Basat en Problemes. L’any 2011 rep un premi extraordinari per aquest doctorat. Durant l’etapa de Cap d’Estudis de l’Escola d’Infermeria de la Vall d’Hebron, coordina la gestió acadèmica de la innovació docent iniciada el curs 2002-2003: Integració del currículum d’Infermeria per competències, mitjançant l’APB. Coordinadora i coautora del llibre “Historia de un cambio: Un currículum integrado con el Aprendizaje Basado en Problemas”, autora del llibre “Ensenyar i aprendre infermeria amb l’Aprenentatge Basat en Problemes: Estudi d’una innovació docent” i professora d’ABP en cursos de formació en innovació docent a diverses universitats estatals i Xilenes.

speaker
Mar Carrió
Universitat Pompeu Fabra

Mªdel Mar Carrió és doctora en biologia i professora visitant a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Actualment és coordinadora del Màster de formació de professorat d’educació secundaria de ciències naturals de la UPF i del programa d’apropament dels joves a la ciència del departament de ciències experimentals i de la salut de la UPF. És professora de les assignatures de biomedicina integrada I i III del grau de biologia humana i d’Innovació i Recerca Educativa del Màster de formació de professorat de secundaria. Des del 2005, es dedica a la innovació docent i la recerca educativa. Inicialment, va treballar a la Unitat d’Innovació Docent en Educació Superior de la Universitat Autònoma de Barcelona com a coordinadora el seminari “Resoldre problemes per aprendre”. Seguidament va començar a treballar a la Facultat de ciències de la salut i de la vida de la UPF per fer el seguiment de la introducció del mètode d’aprenentatge basat en problemes en els estudis de biologia, que ha seguit coordinant fins ara. La seva recerca actual està centrada en l’educació científica, especialment en l’ús del mètode d’aprenentatge basat en problemes en les biociències, la formació inicial del professorat de secundaria de ciències i els interessos i motivacions dels joves cap a la ciència. És membre del grup de recerca educativa en ciències de la salut (GRECS). Ha publicat varis articles de recerca en l’àmbit de la biotecnologia i en el de la didàctica de la ciència. Recentment, ha publicat un llibre que recull textos d’aprenentatge basat en problemes utilitzats en biomedicina. Ha impartit diversos cursos de formació de professorat d’aprenentatge basat en problemes i avaluació dels aprenentatges, tant a nivell universitari com d’educació secundaria. Ha rebut el premi nacional d’innovació educativa 2007 del Ministeri d’educació i ciència pel treball: “Introducción del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la titulación de biología de la Universidad Pompeu Fabra” realitzat amb altres membres del GRECS i el premi individual de qualitat docent de la UPF 2013 per la tasca realitzada en el Màster de formació de professorat d’educació secundaria de ciències naturals. 

speaker
Vanessa Soria
Universitat Pompeu Fabra

La Vanessa Soria és diplomada en Educació Social i ha cursat el màster en Psicopedagogia per la Universitat de Barcelona. Ha treballat com a coordinadora del programa de competències transversals de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF i com a investigadora per al Comissionat per a la Participació, Ocupabilitat i Emprenedoria Social del Rectorat de la UB. També ha impartit docència a la UB als graus en Pedagogia, Educació Social i Magisteri Infantil, així com als màsters de Professorat de Secundària i el d’Intervencions Educatives i Socials. La seva recerca actual està centrada en el camp socioeducatiu, especialment en temes de competències transversals, recerca i innovació socioeducativa i gènere. És membre de grups de recerca de la UPF i de la UB i compta amb diverses publicacions acadèmiques. Actualment, Vanessa Soria treballa de tècnica de l’àmbit d’Innovació del CLIK i és professora associada de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona.

speaker
Òscar Elvira
Universitat Pompeu Fabra

L’Òscar Elvira és Doctor en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona. Máster en Banca i Finances per l’Institut d’Educació Contínua de la UPF. Llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la UPF. Actualment és professor associat del Departament d’Economia i Empresa de la UPF i professor de diversos programes de la UPF Barcelona School of Management així com codirector del Màster en Banca i Finances i el Diploma d’Assessorament Financer. Gestor d’institucions d’inversió col·lectiva a GESIURIS ASSET MANAGMENT, SCIIC, SA. Des de l’any passat, l’Òscar imparteix l’assignatura de Direcció Financera al Executive MBA de la UPF Barcelona School of Management a través de la metodologia ABP.

speaker
Guillermo Javier Pérez
Universitat de Girona

Doctor en Biologia i professor de la Facultat de Medicina de la UdG. Entre l’any 2010 i el 2015 ha participat activament en la Unitat d’Educació Mèdica de la Facultat de Medicina de la UdG impartint i organitzant tallers de formació de professors en ABP, sota la direcció del Dr. Luis Branda. Durant aquest període, entre 2012 i 2014 va coordinar juntament amb el Dr. Branda el mòdul PBL corresponent a la 3a i 4a edició del Programa Interuniversitari de Postgrau en Educació Mèdica (PIPEM-UAB-Fundació Dr. Robert) destinat a educadors mèdics tant de l’àmbit local com internacional. En el 2013 ha participat com a observador i avaluador del projecte de cooperació internacional amb la Facultat de Medicina de la Universitat de les Regions Autònomes de la Costa Caribenya de Nicaragua. Aquest projecte va incloure la formació dels seus docents a Girona, així com una visita al seu Campus a Bilwi, Nicaragua. L’objectiu de la visita va ser capacitar i interactuar amb docents i estudiants per observar i avaluar la seva forma d’implementar un programa d’aprenentatge centrat en el estudiant.

speaker
Noemi Ruiz
l’Escola de Ciències Socials i de l’Empresa-Tecnocampus

La Noemí Ruiz és llicenciada i doctora en Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment coordinadora del Grau d’Administració d’Empreses i Gestió de la innovació a l’Escola de Ciències Socials i de l’Empresa-Tecnocampus, centre adscrit a la Universitat Pompeu Fabra. La seva recerca gira al voltat de la didàctica de les matemàtiques a nivell de Secundaria i Universitat. Els últims anys ha col·laborat amb diferents projectes per analitzar la viabilitat de noves propostes educatives a les aules. El projecte europeu MCSquared, un dels més recents, tenia com objectiu l’elaboració de situacions amb suport informàtic que mobilitzessin la creativitat matemàtica. És en el marc d’aquest últim projecte on s’ha desenvolupat l’activitat que es presentarà. Una activitat de modelització matemàtica a partir d’una situació-problema.